کد خبر: ۱۶۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛

استفاده از دستگاه سورت لیزری برای تفکیک انجیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: یکی از شرکت‌های فعال بسته‌بندی انجیر در شهرستان برای اولین‌ بار در کشور از دستگاه سورت لیزری مجهز به هوش مصنوعی برای تفکیک انجیر استفاده کرده است.

 مهدی اعیان منش در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با اشاره به این که شهرستان استهبان یکی از بزرگ‌ترین انجیرستان‌های دیم جهان را دارا و با پیگیری‌های چند ساله به‌عنوان یک نظام میراثی باارزش جهانی به ثبت رسیده است، افزود: علاوه بر انجیر که محصول عمده این شهرستان است، زعفران مرغوب استهبان نیز رتبه اول استانی را داراست.
 
  وی افزود: فصل برداشت انجیر در شهرستان استهبان از اواسط مرداد آغاز تا نیمه اول مهرماه ادامه دارد، مساحت باغات انجیر شهرستان ۲۶ هزار هکتار است که حدود ۲۳ هزار هکتار آن بارور است و در سال جاری به‌عنوان یکی از نظام‌های میراثی مهم جهانی به ثبت رسیده است.
 

 سورت لیزری انجیر اولین‌بار در کشور


  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان بیان کرد: ۷۵ درصد از انجیر خشک استهبان به کشورهای خارجی و عمدتاً به کشور چین و مابقی به کشور ژاپن، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نیز کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود، در سالی که گذشت صادرات حدود ۱۲ هزار تن انجیر خشک، حدود ۷۰ میلیون دلار ارزآوری در پی داشت.

 
  وی در همین راستا بیان کرد: یکی از شرکت‌های فعال بسته‌بندی انجیر در شهرستان برای اولین‌ بار در کشور از دستگاه سورت لیزری مجهز به هوش مصنوعی برای تفکیک انجیر استفاده کرده است.

عیان منش اظهار کرد: این دستگاه که توسط یکی از شرکت‌های داخلی به سفارش این کارخانه تولید شده است، با کمک دوربین‌های تعبیه شده در خود، امکان تفکیک و جداسازی انواع انجیر بر اساس رنگ همچنین باز و بسته‌بودن دهانه انجیر را دارد.

 

 سورت لیزری انجیر اولین‌بار در کشور
  
  وی تأکید کرد: جداسازی انجیر به‌وسیله این دستگاه علاوه بر افزایش دقت، سرعت عمل و راندمان، سبب کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ها می‌شود.
  
  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان ادامه داد: این دستگاه که امکان برنامه‌ریزی از راه دور را نیز دارد راندمان عملیاتی سورت در هر یک ساعت را بسته به نوع انجیر به ۲ ونیم تا ۳ تن رسانیده که این میزان دو برابر راندمان عملیات سورت توسط کارگران است.
  
  این مقام مسئول تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه انجیر، محصول استراتژی شهرستان استهبان بوده و واحدهای بسته‌بندی خشکبار رو به افزایش‌اند، بهره‌وری از این فناوری در سایر شرکت‌های بسته‌بندی می‌تواند راندمان آنها را افزایش دهد.


  اعیان منش از اقدامات انجام شده ابراز امیدواری کرد و در پایان گفت: باتوجه‌به ثبت جهانی انجیر دیم استهبان در فائو و جیاس (نظام میراثی کشاورزی بااهمیت جهانی) این محصول در بازارهای جهانی بیشتر شناخته شده و ارزآوری بیشتری خواهد داشت.

انتهای خبر/224224
 

 

 

 

 

 

برچسب ها: فارس ، شیراز ، استهبان ، انجیر
نظرات بینندگان